zondag 7 augustus 2011

Biesbosch workshop

zaterdag 23 juli had ik een biesbosch workshop olv Marcel van Balkom, deze workshop had ik gewonnen met een foto van een Gekko. Het was een prachtige dag en ook het verschijnen van een vos was een hele belevenis. Op het moment dat de vos eraan kwam, zat ik met mijn telelens dichtbij jonge zwanen te fotograferen, en hoorde ik de anderen roepen een vos... opkijkend zag ik hem idd weglopen en heb hem ook nog kunnen fotograferen, helaas niet met de jonge zwanen op de voorgrond. heb wel een foto op de website met  de vos (maar dan gefotoshopt !) gemaakt.

Ook het fotograferen en aanschouwen van een slak met een parasiet in zijn voelspriet was een zeer aparte belevenis, je zag die parasiet echt helemaal bewegen eigenlijk zeer fascinerend en eng tegelijk.


Die Sporocyste is de 'rups' die uit de slak komt op de foto. De Cecariën bewegen met zijn allen door het lijf van de slak heen naar de voelsprieten op de kop van de slak. In veel gevallen betreft het de linker voelspriet. Daar gaat het bewegen (golven) door zodat de voelspriet sprekend op een rups lijkt. Deze 'rups' oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht voor vogels, zelfs voor vogelsoorten die normaal niet van slakken houden. Deze vogels eten de Sporocyste op alsof het een rups is.
Op deze wijze krijgen vogels een verse lading wormen in het lijf welke zich daar weer zullen voortplanten. Na het paren zullen de wormen opnieuw eitjes leggen en deze eitjes zullen samen met de uitwerpselen van de vogel aan een nieuwe cyclus beginnen



prachtige vergezichten

loslopende koeien (hoort niet)

Reuzenbalsemien

jonge zwanen

Icarus blauwtje


Voor meer foto's van deze workshop zie de website

De nieuwe foto van de maand augustus op de website is er eentje uit Ouwehands dierenpark te Rhenen, die foto's volgen in een volgend blog

6 opmerkingen:

  1. Prachtige opnames Yvonne, stuk voor stuk helemaal oké.

    groetjes en een fijne zondag gewenst, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo lieve vriendin,

    Wow niet alleen super mooi vastgelegd maar ook nog eens heel erg leerzaam beschreven.
    Zelfs hele kleine diertjes zijn dus heel erg slim.
    En de ervaring met de vos.............WOW ik ga snel naar je site ook al om dat ik heel benieuwd ben daar de foto van de maand van die onvergetelijke TOP dag.

    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De foto met die vlinder vind ik erg mooi! goed scherp ook.
    Die slak parasiet erin is echt vies en mooi tegelijk.

    Wilt u ook eens op mijn fotos reageren?
    http://stefvanoosterhout-fotografie.blogspot.com/

    mvg Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel voor al de reacties, ik vind het fijn om kritiek te krijgen, zo weet ik wat ik de volgende keer misschien anders kan doen!

    Gr Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Yvonne,
    Erg leuke foto's!! Grappig die zwaantjes zo bijelkaar en ook dat vlindertje vind ik heel erg mooi.

    Bedankt voor je reactie's op mijn blog!! Zag dat je het via Zoom.nl had gedaan omdat het via mijn blog niet gelukt was. Tof van je!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De reuzenbalsemien en het vlindertje vind ik de mooiste hoewel het uitzicht ook een erg mooie foto is geworden.
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen